شیمیدان

نکاتی از مواد شیمیایی که نمیدانید

۴ مطلب در آذر ۱۴۰۱ ثبت شده است

کاربردهای ایزوپروپیل الکل

کاربرهای خانگی ایزوپروپیل الکل

در اینجا با مشخصات و کاربردهای ایزوپروپیل الکل آشنا می شویم.

IPA یک ماده شیمیایی رایج خانگی است و کاربرد بالقوه ای در مراقبت های شخصی و همچنین در نظافت عمومی منزل دارد. با این حال ، استفاده نادرست از این الکل می تواند عوارض جانبی جدی از جمله سوزش پوست و مسمومیت ایجاد کند. موارد معمول کابردهای خانگی این الکل عبارتند از:

 

ضدعفونی کردن نیش کنه

شما می توانید با استفاده از موچین کنه را با دقت از روی پوست بردارند. پس از برداشتن کنه می توانید از IPA برای ضدعفونی کردن نیش استفاده کنید.

 

مراقبت از گوش های سوراخ شده

طبق گفته آکادمی پوست آمریکا (AAD) شما می توانید از الکل ایزوپروپیل برای تمیز کردن پوست اطراف سوراخ های جدید گوش استفاده کنید. برای انجام این کار پنبه یا پد را در الکل فرو کرده و سپس آن را به آرامی در اطراف سوراخ در جلو و پشت گوش استفاده کنید تا از عفونت های باکتریایی و زخم جلوگیری شود.

 

ذکر این نکته ضروری است که برخی از متخصصان با این توصیه موافق نیستند و توصیه می کنند افراد از الکل زدن به زخم ها خودداری کنند زیرا ممکن است روند بهبود را کندتر کند.

 

کاهش بوی بدن

مالیدن الکل می تواند به از بین بردن باکتری های ایجاد کننده بو کمک کند. به عنوان مثال فرد می تواند الکل را زیر بغل بمالد تا بوی بدن را از بین ببرد. با این حال شما نباید بلافاصله پس از اصلاح از الکل استفاده کنید زیرا این باعث سوزش می شود.

 

خوشبو کننده کفش

کفش ها خصوصا در تابستان می تواند بوی شدیدی ایجاد کنند به خصوص اگر فردی هنگام ورزش یا انجام سایر فعالیت های بدنی آنها را بپوشد. اسپری کردن کفی کفش با الکل ایزوپروپیل می تواند به از بین بردن باکتری های ایجاد کننده بو کمک کند. گذاشتن کفش در زیر نور آفتاب به خشک شدن سریع الکل کمک می کند.

 

تهیه خوشبو کننده خانگی

با ریختن الکل IPA در بطری اسپری و افزودن چند قطره روغن ضروری دلخواه می توان خوشبو کننده خانگی را تهیه کرد. سپس می توانید مخلوط را در اطراف اتاق اسپری کنید تا بوهای نامطبوع را از بین ببرد.

 

ایجاد بسته های یخ خانگی

با مخلوط کردن آب و IPA شما می توانید یک بسته یخ خانگی قابل استفاده مجدد ایجاد کنید. به این منظور شما می توانید  یک کیسه فریزر آب بندی را با ۲ فنجان آب و ۱ فنجان الکل ۷۰ درصد پر کنید. تا آنجا که ممکن است هوا را به بیرون فشار دهید و کیسه را ببندید. کیسه پر شده را داخل کیسه فریزر دیگری قرار دهید و قبل از آب بندی تا آنجا که ممکن است هوا را بیرون دهید. پس از چند ساعت هنگامی که کیسه یخ آماده شد ، می توانید آن را روی عضلات یا مفاصل دردناک بمالید تا درد و التهاب را تسکین دهد.

 

تمیز و ضد عفونی سطوح سخت

الکل ایزوپروپیل می تواند به تمیز کردن و ضد عفونی سطوح سخت کمک کند. این الکل در برابر اکثر ، اما نه همه عوامل بیماری زا موثر است. اکثر الکل های ایزوپروپیل حدود ۷۰ درصد هستند ، اما بسته به نوع محصول ، میزان آن می تواند از ۶۰ تا ۹۹ درصد متغیر باشد.

 

طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، محلول های الکلی در غلظت ۶۰-۹۰ بیشترین تأثیر را دارند. افراد باید از استفاده از محلوله ای رقیق شده که غلظت آن ۵۰٪ یا کمتر است خودداری کنند ، زیرا اینها در از بین بردن عوامل بیماری زا کمتر موثر خواهند بود.

 

ضدعفونی کردن اسفنج ها و دستمال

IPA همچنین می تواند به ضدعفونی وسایل خانه مانند اسفنج حمام یا آشپزخانه یا دستمال ها کمک کند. برای این منظور باید مقداری الکل را روی اسفنج یا پارچه ریخته و اجازه دهید چند دقیقه یا چند ساعت داخل ظرف خیس بخورد.

 

نظافت و ضدعفونی کردن وسایل الکترونیکی

الکل ایزوپروپیل به سرعت تبخیر می شود و می تواند عوامل بیماری زا را در تلفن ها ، لپ تاپ ها ، تبلت ها و سایر دستگاه ها از بین ببرد. بهتر است از الکل ایزوپروپیل ۹۹٪ برای وسایل الکترونیکی استفاده کنید. به این منظور باید مقدار کمی الکل را روی یک حوله یا دستمال کاغذی اسپری کرده و آن را به آرامی روی دستگاه الکترونیکی پاک کند.

 

تمیز کردن جواهرات

جواهرات می توانند با پوشیدن مکرر آلودگی و باکتری های زیادی را جمع آوری کنند. تمیز کردن جواهرات با الکل ایزوپروپیل هیچ آسیبی به آنها نمی رساند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رهام رفیع زاده

کاربردهای اسید سولفونیک

در اینجا با مهمترین کاربردهای اسید سولفونیک آشنا می شویم، اسید سولفونیک عامل چربی ‌زدایی در صنعت الکتروپلیت و چرم، عامل جوهرزدایی در صنعت کاغذ است. همچنین عامل شوینده لباسشویی، پودر لباسشویی، مایع لباسشویی، مایع ظرفشویی در صنعت شوینده است.

اسید سولفونیک در صنعت آرایشی و بهداشتی استفاده می شود زیرا می تواند پوست شما را شفاف و صاف نگه دارد و از بیماری های پوستی رایج مانند آکنه، خشکی و خارش جلوگیری می کند.

 

صنعت داروسازی

صنعت تولید انواع باطری

صنعت تولید مواد شوینده

شست و شوی انواع خودرو

محصولات لاتکس

صنعت نساجی

کاربرد اسید سولفونیک در صنایع دارویی

سولفونیک اسید یکی از اجزای اصلی داروهای آنتی باکتریال مانند داروهای سولفا (Sulfa drugs) است. سولفونامیدهای آنتی باکتریال به عنوان مهار کننده عمل می کنند، و از رشد باکتری ها جلوگیری می کند.

 

کاربرد اسید سولفونیک در محصولات پوستی

قابلیت جذب اشعه : اشعه‌ی ماورا بنفش موجب پیری پوست، سرطان پوست، آفتاب سوختگی و… می شود. اسید سولفونیک قابلیت جذب این اشعه را دارد. در فرمولاسیون برخی از محصولات مراقبت پوست استفاده می شود.

قابلیت فعال کردن آنزیم های پوستی را دارد.

سلول های مرده پوست را جذب می کند.

تمامی موارد ذکر شده ، سبب روشن کردن و جوانسازی پوست می شوند.

چه نکات ایمنی هنگام استفاده از این اسید باید رعایت گردد؟

هنگامی که لوله ها و لوله ها در معرض قرار می گیرند، مواد مورد استفاده باید به اندازه کافی در برابر اثرات خورنده اسیدهای سولفونیک مقاوم باشند. علاوه بر این، می تواند باعث تحریک چشم، پوست و ریه و همچنین سوختگی در موارد شدید شود.

بنابراین، محدودیت های مواجهه شغلی باید برای شیوه های صنعتی ایمن اجرا شود. صنایعی که از اسید سولفونیک استفاده می کنند باید عملیات محصور شده با استفاده از تهویه موضعی یا اگزوز برای انتشار مواد شیمیایی داشته باشند.

اگر این امکان وجود ندارد، ماسک‌های تنفسی باید پوشیده شوند و اطلاعات هشدار دهنده باید در محل کار نصب شود تا تمام خطرات ایمنی و بهداشتی در مورد این عنصر خورنده اعلام شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رهام رفیع زاده

فواید و کاربردهای شگفت انگیز روغن کرچک

 

نحوه استفاده از روغن کرچک برای رفع چین و چروک در خانه

روغن کرچک خالص ، مستقیماً استفاده نمی شود. اغلب، روغن کرچک قطره قطره به ماسک های خانگی اضافه می شود، که اعتقاد بر این است که به خلاص شدن از شر چین و چروک های کوچک کمک می کند.

چند دستور العمل برای ماسک با روغن کرچک برای چین و چروک.

 

قبل از استفاده از ماسک صورت روغن کرچک، مقدار کمی از آن را روی مچ دست یا آرنج خود آزمایش کنید. اگر بعد از 10 دقیقه هیچ حساسیت یا حساسیتی مشاهده نشد، می توانید از ماسک روی صورت خود استفاده کنید.

 

ماسک ضد چروک با روغن کرچک

استفاده از این ماسک های صورت برای رفع چین و چروک با روغن کرچک در خانه کاملاً موجه است.

 

ماسک صورت با روغن نارگیل: دستور العمل های خانگی یا محصولات آماده؟

ماسک صورت با روغن نارگیل: دستور العمل های خانگی یا محصولات آماده؟

با قهوه سبز

 

مواد لازم:

5 قطره روغن کرچک؛

3قطره قهوه سبز دم کرده.

طرز تهیه و استفاده

مواد را مخلوط کنید.

مخلوط را با اسفنج روی چین و چروک بمالید (می توانید آن را در ناحیه دور چشم نیز استفاده کنید).

بعد از 10 دقیقه با آب گرم بشویید.

 

مواد لازم:

40 گرم بلغور جو دوسر آب پز شده در شیر؛

40 میلی لیتر روغن کرچک؛

40 میلی لیتر عسل.

 

طرز تهیه و استفاده

مواد را مخلوط کنید.

ماسک را روی صورت بمالید (در ناحیه اطراف چشم نیز قابل استفاده است).

بعد از 20 دقیقه با آب گرم بشویید.

 

با ویتامین ها

 

مواد لازم:

10 میلی لیتر روغن کرچک؛

0.5 قاشق چایخوری ویتامین E مایع

 

طرز تهیه و استفاده

مواد را مخلوط کنید.

ترکیب را روی پوست صورت بمالید و از ناحیه اطراف چشم خودداری کنید.

بعد از 15-20 دقیقه با آب گرم بشویید.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رهام رفیع زاده

کاربردهای شگفت انگیز گلیسیرین

آیا گلیسیرین برای پوست مفید است؟

در اینجا با کاربردهای شگفت انگیز گلیسیرین بیشتر آشنا خواهیم شد. گلیسیرین یک مرطوب کننده است. مرطوب کننده ماده ای است که آب را از لایه دوم پوست گرفته و به لایه بالایی منتقل می کند. در نتیجه، گلیسیرین پوست را مرطوب می‌کند، به حذف سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند و درخششی صاف و جوان را ایجاد می‌کند. بسیاری از لوسیون های مرطوب کننده از گلیسیرین برای سفید کردن پوست استفاده می کنند.

 

کاربردهای زیادی از گلیسیرین برای صورت وجود دارد. بسیاری از افراد از گلیسیرین به دلیل خاصیت ضد باکتریایی آن برای جوش ها استفاده می کنند. گلیسیرین ضمن پاکسازی ملایم پوست، پوست را مرطوب و نرم می کند.

 

گلیسیرین برای سفید کردن پوست

داده هایی وجود دارد که از استفاده از گلیسیرین برای از بین بردن لکه های سیاه و روشن شدن پوست پشتیبانی می کند. گفته می شود گلیسیرین به لایه برداری کمک می کند. خلاص شدن از شر سلول های مرده و مواد زائد پوست به روشن شدن پوست کمک می کند. گلیسیرین همچنین به از بین بردن لکه های پیری، جای زخم و نواحی تیره کمک می کند. با توجه به تمام این خواص، بسیاری از صابون ها و لوسیون های بدن از گلیسیرین برای سفید کردن پوست استفاده می کنند.

 

گلیسیرین و گلاب برای سفید کردن پوست

گلاب یکی از موثرترین درمان های خانگی برای پوست است. گلیسیرین و گلاب برای سفید کردن پوست یک درمان خانگی محبوب است. برای پوست های خشک و تیره مخلوطی از گلیسیرین و گلاب درست کنید. این مخلوط را قبل از رفتن به رختخواب بمالید. پوست را نرم، روشن و آبرسانی می کند.

 

گلیسیرین و گلاب برای سفید کردن پوست باعث درمان برنزه شدن پوست نیز می شود. ترکیب گلیسیرین و گلاب یک تونر ایده آل را تشکیل می دهد. پاک کننده، مرطوب کننده و محافظت در برابر آکنه است. همچنین برای پوست ملایم و تسکین دهنده است.

 

گلیسیرین برای سفید کردن صورت

روشن کردن پوست یکی از کاربردهای فراوان گلیسیرین برای صورت است. از نحوه استفاده از گلیسیرین برای سفید کردن پوست اطلاعی ندارید؟ نگران نباش؛ در زیر چند راه حل آسان وجود دارد:

 

●   از موز و گلیسیرین می توان برای سفید شدن پوست صورت استفاده کرد.

 

یک موز خیلی رسیده را با یک قاشق غذاخوری گلیسیرین له کنید. کاملا مخلوط کنید و روی صورت بمالید. بعد از 10 تا 15 دقیقه آن را بشویید تا پوستی روشن تر و روشن تر داشته باشید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رهام رفیع زاده