شیمیدان

نکاتی از مواد شیمیایی که نمیدانید

۱۶ مطلب در خرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

ضدعفونی کننده های سطح متوسط

 

7 هیپوکلریت سدیم

 

عوامل آزاد کننده کلر (CRAs)، محبوب ترین محلول هیپوکلریت سدیم، به طور گسترده ای برای ضد عفونی سطوح سخت و نشت خون حاوی ویروس نقص ایمنی انسانی یا ویروس هپاتیت B استفاده می شود.

 

CRA ها به طور گسترده ای برای ضد عفونی سطوح سخت و نشت خون حاوی ویروس HIV یا هپاتیت B استفاده می شود.

اخیراً خرید آب ژاول به عنوان بهترین دفاع در برابر عفونت های کلستریدیوم دیفیسیل اکتسابی و اکتسابی در بیمارستان ها معرفی شده است. با طیف گسترده ای از فعالیت ضد میکروبی، هیپوکلریت سدیم ارزان با سمیت کم است.

 

CRAها عوامل اکسید کننده بسیار فعال هستند و فعالیت سلولی پروتئین ها را از بین می برند. نشان داده شده است که اسید هیپوکلروس، بخش فعال، اثرات مضری بر DNA باکتری از طریق تشکیل مشتقات کلردار از بازهای نوکلئوتیدی دارد.

 

غلظت های بالای هیپوکلریت سدیم سطوح قابل توجهی از فعالیت اسپور کشی و ویروس کشی را نشان می دهد. محبوب‌ترین محصولات هیپوکلریت سدیم در ایالات متحده، دستمال‌های میکروب‌کش کلروکس و ضدعفونی‌کننده تمیزکننده بیمارستانی Dispatch با سفیدکننده (شرکت کلروکس) و سیستم ضد عفونی کننده سطح بالا استریلوکس (Sterilox Technologies) هستند.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رهام رفیع زاده

تفاوت بین استون و سفید کننده

 

سال کشف

فرمول تجربی استون در سال 1832 توسط دوما و لیبیگ کشف شد، در حالی که سفید کننده های مبتنی بر کلر در اوایل سال 1785 زمانی که برتوله استفاده از آن را برای سفید کردن پارچه ها به کار گرفت، شروع شد.

طبیعت

استون یک ترکیب آلی است که در خون و ادرار انسان یافت می شود در حالی که سفید کننده یک محصول شیمیایی غیر آلی است.

فرمول

فرمول استون (CH 3 ) 2 CO است در حالی که فرمول سفید کننده مبتنی بر کلر، رایج ترین طبقه بندی NaOCl است.

مصارف خانگی

خرید استون اغلب با پاک کردن لاک ناخن همراه است و به عنوان رقیق کننده با رنگ مخلوط می شود، در حالی که سفید کننده در نام های تجاری مختلف به طور کلی برای سفید کردن پارچه، از بین بردن لکه ها و روشن کردن رنگ سطوح مختلف است.

قابل اشتعال

استون به عنوان یک مایع قابل اشتعال تعریف می شود در حالی که سفید کننده به خودی خود قابل اشتعال نیست. با این حال، سفید کننده می تواند ترکیبات انفجاری را در صورت ترکیب با استیلن، آمونیاک یا مواد مشابه ایجاد کند.

طبقه بندی

سفید کننده دارای سه دسته است: مبتنی بر کلر، مبتنی بر پراکسید و مبتنی بر دی اکسید گوگرد. از سوی دیگر، استون دارای چنین طبقه بندی نیست زیرا عوامل فعال متفاوتی ندارد.

سم شناسی

در مقایسه با سفید کننده، استون در هنگام مصرف خطر کمتری دارد زیرا بدترین مورد گزارش شده سمیت سیستمیک بود و پتنت قادر به بهبودی کامل بود. همچنین می تواند باعث تحریک چشم یا پوست شود. در مقابل، بلع سفید کننده ها می تواند منجر به آسیب مری و معده و حتی بدتر شدن آن تا مرگ شود. همچنین، ریه های فرد ممکن است پس از استنشاق دود سفید کننده آسیب ببینند.

حلال

بر خلاف سفید کننده، استون یک حلال بسیار مفید برای مواد مصنوعی خاص مانند رنگ، لاک، رزین، چسب و سایر چسب ها است. استون همچنین به عنوان یک دناتورانت (ماده ای که می تواند ماهیت مواد دیگر را از نظر شیمیایی تغییر دهد) و کمک کننده (ماده غیرفعال که به عنوان واسطه برای سایر مواد فعال عمل می کند) در روش های دارویی استفاده می شود. همچنین استون امتزاج پذیر است به این معنی که می تواند به نسبت های مختلف با سایر مواد مخلوط شود.

توان مالی

در مقایسه با محصولات سفید کننده، استون به دلیل ظرفیت تولید بیشتر، عموما مقرون به صرفه تر است.

استفاده از لوازم آرایشی

استون عمدتا در لایه برداری شیمیایی برای رفع خشکی پوست استفاده می شود. همچنین برای از بین بردن چسب های پوستی از کلاه گیس و سبیل ایده آل است. از سوی دیگر، سفید کننده به طور کلی برای روشن کردن رنگ پوست و مو استفاده می شود.

۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رهام رفیع زاده

همه چیز در مورد اسید سیتریک

1. کاربردهای رایج اسید سیتریک چیست؟

با خرید اسید سیتریک علاوه بر استفاده از آن در محصولات تمیز کننده مانند مراقبت شخصی، جنگلداری، لبنیات، داروسازی و آبکاری در تعدادی از زمینه های دیگر نیز استفاده می شود. به عنوان یک ماده نگهدارنده، طعم دهنده و شستشوی سبزیجات به صنایع غذایی کمک می کند.

 

آیا اسید سیتریک برای بدن شما مفید است؟

مصرف غذاهایی که حاوی اسید سیتریک طبیعی هستند (مثلاً از آب لیمو یا لیموترش) دارای مزایایی هستند زیرا به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند، به این معنی که از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. خوردن مقادیر زیادی آنتی اکسیدان به همه چیز از محافظت از قلب گرفته تا پیشگیری از سرطان کمک می کند.

 

عوارض جانبی اسید سیتریک چیست؟

عوارض جانبی جدی اسید سیتریک و سیترات سدیم عبارتند از: پرش یا گرفتگی عضلات، تورم یا افزایش وزن، خستگی، تغییرات خلقی، تنفس سریع ، ضربان قلب سریع، احساس اضطراب، مدفوع سیاه یا خونی، اسهال شدید یا تشنج.

 

آیا اسید سیتریک ضدعفونی کننده است؟

برای ضدعفونی و تمیز کردن عمومی عالی است زیرا اسید سیتریک باکتری ها، کپک ها و کپک ها را از بین می برد. کف صابون، لکه های آب سخت، رسوبات کلسیم، آهک و زنگ نیز در از بین بردن موثر هستند. و در بسیاری از محصولات پاک کننده به عنوان نگهدارنده عمل می کند.

 

آیا اسید اسکوربیک همان اسید سیتریک است؟

اسید سیتریک و اسید اسکوربیک دو نوع اسید هستند که برای دو منظور مختلف از نگهداری مواد غذایی استفاده می شوند. اگرچه هر دو اسید هستند، اما یکسان نیستند. اسید سیتریک اسیدیته بیشتری نسبت به اسید اسکوربیک دارد.

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رهام رفیع زاده

تفاوت استون با زایلن

 

تعریف

مولکول استون نوعی ماده شیمیایی است که دارای فرمول C 3 H 6 O یا است

CH 3 COCH 3 . مولکول زایلن نوعی ماده شیمیایی است که دارای فرمول C 6 H 4 (CH 3 ) 2 است.

 

وزن مولکولی

استون دارای مولکولی کوچکتر با وزن مولکولی 58.08 گرم در مول است. زایلن یک مولکول بزرگتر با وزن مولکولی 106.168 گرم در مول است.

 

نوع مولکول

مولکول استون نوعی کتون است. مولکول زایلن نوعی هیدروکربن است

 

تعداد اتم های اکسیژن

استون دارای یک اتم اکسیژن در ساختار مولکولی است. زایلن در هیچ کجای ساختار مولکولی اتم اکسیژن ندارد.

 

شکل گیری در صنعت

برای ساخت مصنوعی استون از روش هیدروپراکسید کومن استفاده می شود. آلکیلاسیون برای اتصال گروه های متیل به بنزن برای ساخت زایلن انجام می شود و اغلب از نفت ساخته می شود.

 

تشکیل در حیوانات

هنگامی که مولکول های لیپیدی کاتابولیز می شوند و اجسام کتون تولید می شوند، می توان استون در حیوانات تشکیل داد. زایلن ماده ای نیست که به طور معمول در حیوانات یا سایر موجودات زنده تشکیل شود.

بو

بوی استون شبیه بوی میوه است. بوی زایلن بوی یک ماده شیرین است.

استفاده می کند

استون را می توان برای پاک کردن لاک ناخن، رنگ یا حتی لاک استفاده کرد. از خرید زایلن را می توان برای ساخت آماده سازی های بافت شناسی و پلاستیک های خاص استفاده کرد. همچنین می توان از آن به عنوان حلال و پاک کننده استفاده کرد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رهام رفیع زاده

کافئین یک محرک

کافئین یک محرک و پرمصرف ترین دارو در جهان است. هر روز میلیون ها نفر آن را برای افزایش بیداری، کاهش خستگی و بهبود تمرکز و تمرکز مصرف می کنند.

 

در میان افسانه‌ها و بحث‌هایی که در مورد خوب یا بد بودن کافئین برای ما وجود دارد، شواهد نشان می‌دهد که مصرف متوسط ​​قهوه می‌تواند فواید و خطراتی را به همراه داشته باشد.

 

با این حال، خرید کافئین و مصرف زیاد آن ممکن است برای سلامتی مفید نباشد. علاوه بر این، روند اخیر افزودن کافئین به نوشیدنی ها و تنقلاتی که به طور طبیعی حاوی آن نیستند، نگرانی های جدیدی را ایجاد کرده است.

 

این مقاله به فواید و خطرات بالقوه کافئین برای سلامتی، سؤالات نوشیدنی های انرژی زا و احتمال وقوع بیش از حد کافئین می پردازد.

 

حقایق سریع در مورد کافئین

کافئین محرکی است که به طور طبیعی در برخی غذاها وجود دارد.

سازمان غذا و دارو (FDA) مصرف حداکثر 400 میلی گرم در روز یا دو تا سه فنجان قهوه را توصیه می کند.

مصرف متوسط ​​قهوه ممکن است کاهش وزن، عملکرد شناختی و هوشیاری را افزایش دهد.

کافئین ممکن است تأثیر منفی بر بارداری، باروری، کنترل گلوکز و سایر جنبه های سلامتی داشته باشد.

نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌توانند حاوی سطوح بالایی از کافئین باشند، اما بعید است که خطرناک باشند، مگر اینکه با الکل مصرف شوند.

پودر کافئین می تواند منجر به مصرف بیش از حد کشنده شود و باید از مصرف آن اجتناب کرد.

استفاده می کند

قهوه، چای و شکلات همگی حاوی کافئین هستند.

سازمان غذا و دارو (FDA)کافئین را در نظر بگیریدمنبع مورد اعتمادهم دارو و هم افزودنی غذا باشد. آنها حداکثر مصرف 400 میلی گرم در روز را توصیه می کنند.

 

در داروهای تجویزی و بدون نسخه (OTC)، از کافئین برای درمان خستگی و خواب آلودگی و بهبود اثر برخی مسکن ها استفاده می شود.

 

این دارو به گروهی از داروها به نام محرک های سیستم عصبی مرکزی (CNS) تعلق دارد.

 

غذاهای حاوی کافئین می توانند به بازیابی هوشیاری ذهنی کمک کنند.

 

استفاده از کافئین به عنوان یک کمک هوشیاری فقط باید گهگاهی باشد. این برای جایگزینی خواب در نظر گرفته نشده است و نباید به طور منظم برای این منظور استفاده شود.

 

در ایالات متحده (ایالات متحده)، بیش از90 درصدمنبع مورد اعتمادبزرگسالان به طور منظم از کافئین استفاده می کنند، با مصرف متوسط ​​بیش از 200 میلی گرم کافئین در روز. این مقدار کافئین بیشتر از دو فنجان قهوه 6 اونسی یا پنج قوطی 12 اونسی نوشابه است.

 

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رهام رفیع زاده

بیهوشی با کلروفرم

اولین نارکوزیس با کلروفرم توسط جیمز یانگ سیمپسون در 4 نوامبر 1847 بر روی خود انجام شد. این ماده شیمیایی برای اولین بار در سال 1831 تقریباً به طور همزمان در ایالات متحده توسط ساموئل گاتری و در فرانسه توسط یوژن سوبیران تولید شد.

دانش در مورد اثر مخدر کلروفرم به سرعت گسترش یافت، اما خیلی زود گزارش هایی از مرگ های ناگهانی افزایش یافت. اولین مورد مرگ، دختر 15 ساله ای به نام هانا گرینر بود که در 28 ژانویه 1848 درگذشت.

مخالفان و طرفداران کلروفرم عمدتاً با این سؤال که آیا این عوارض صرفاً به دلیل اختلال تنفسی است یا اینکه آیا کلروفرم دچار مشکل شده است، مخالف بودند. یک اثر خاص بر قلب بین سال‌های 1864 و 1910 کمیسیون‌های متعددی در بریتانیا کلروفرم را مورد مطالعه قرار دادند، اما نتوانستند به هیچ نتیجه‌گیری واضحی برسند.

تنها در سال 1911 بود که لوی در آزمایشات روی حیوانات ثابت کرد که کلروفرم می تواند باعث فیبریلاسیون قلبی شود. محفوظات در مورد کلروفرم نتوانست محبوبیت فزاینده آن را متوقف کند. بین سال‌های 1865 تا 1920، کلروفرم در 80 تا 95 درصد از داروهای مخدر که در بریتانیا و کشورهای آلمانی‌زبان انجام می‌شد، استفاده می‌شد.

با این حال، در آمریکا، اشتیاق کمتری برای نارکوز کلروفرم وجود داشت. در آلمان اولین بررسی جامع میزان مرگ و میر در حین بیهوشی توسط گورلت بین سالهای 1890 و 1897 انجام شد. در سال 1934، کیلیان تمام آمارهای گردآوری شده تا آن زمان را جمع آوری کرد و دریافت که احتمال ابتلا به عوارض کشنده تحت اتر بین 1: 14000 و 1 بود. : 28000، در حالی که تحت کلروفرم شانس بین 1:3000 و 1:6000 بود.

افزایش بیهوشی گاز با استفاده از اکسید نیتروژن، تجهیزات بهبود یافته برای تجویز داروهای بیهوشی و کشف هکسوباربیتال در سال 1932 منجر به کاهش تدریجی نارکوز کلروفرمی شد. در سال 1947، رالف واترز تلاش کرد تا کلروفرم را دوباره فعال کند، اما شکست خورد.

با این حال، احتمالاً در نتیجه این تلاش‌ها، خرید کلروفرم بیش از جاهای دیگر در نشریات آمریکایی نقش داشت. داستان استفاده بالینی از کلروفرم در سال 1976 با ویرایش دوم کتاب درسی وی جی کالینز به پایان رسید.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رهام رفیع زاده

پایش هوای محیط در مرغداری ها

 

نظارت دقیق بر غلظت فرمالدئید در هوا در تاسیساتی که از آن به عنوان ضدعفونی کننده استفاده می کنند بسیار مهم است. توصیه می شود که به طور منظم غلظت فرمالدئید در هوا را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کارکنان در معرض سطوح خطرناک قرار نمی گیرند. استفاده از یک مانیتور فرمالدئید با نتایج بلادرنگ بسیار مهم است، به طوری که می توان فوراً و بدون تاخیر در انتظار نتایج آزمایش، پتانسیل بیش از حد را شناسایی کرد. هنگام استفاده از مانیتور فرمالدئید بلادرنگ، در صورت تشخیص سطوح خطرناک فرمالدئید، می توان کارمندان را تا زمانی که خطر فروکش کرد، تخلیه کرد.

خرید فرمالین یک انتخاب عالی برای استفاده در فرآیند ضد عفونی در مرغداری است. از آنجایی که فرمالدئید یک ماده شیمیایی صنعتی خطرناک است، کارگران باید با تجهیزات ایمنی محافظ شخصی از خود محافظت کنند تا در هنگام کار در این مناطق، تماس با آنها محدود شود. مهمتر از همه، تأسیساتی که از فرمالدئید استفاده می کنند باید دارای مانیتوری باشند که برای تشخیص فرمالدئید طراحی شده باشد و به مانیتورهای همه منظوره متکی نباشد. داشتن مانیتوری که مخصوص فرمالدئید است، اطمینان حاصل می کند که سطوح ناایمن پاک می شوند و نوردهی در سطوح ایمن باقی می مانند.

یکی از عناصر کلیدی در محافظت از کارگران در برابر سطوح خطرناک فرمالدئید در هر صنعتی، داشتن سیستم نظارت و تشخیص مناسب است. بهترین نوع ابزاری است که قادر به تشخیص و پایش دقیق فرمالدئید، دما و رطوبت در زمان واقعی باشد.

با برجسته شدن و شناخته شدن موضوع کیفیت هوای داخلی در بسیاری از صنایع مختلف، داشتن تجهیزات نظارتی مناسب برای سلامت و ایمنی کارگران ضروری شده است. بسیار مهم است که یک سیستم تشخیص بلادرنگ داشته باشید که نوع خاصی از مواد شیمیایی خطرناک مورد استفاده در یک تاسیسات را نظارت و تشخیص دهد و در صورت وجود خطر به سرعت به کارگران هشدار دهد.

پایش هوای محیط در مرغداری ها

نظارت دقیق بر غلظت فرمالدئید در هوا در تاسیساتی که از آن به عنوان ضدعفونی کننده استفاده می کنند بسیار مهم است. توصیه می شود که به طور منظم غلظت فرمالدئید در هوا را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کارکنان در معرض سطوح خطرناک قرار نمی گیرند. استفاده از یک مانیتور فرمالدئید با نتایج بلادرنگ بسیار مهم است، به طوری که می توان فوراً و بدون تاخیر در انتظار نتایج آزمایش، پتانسیل بیش از حد را شناسایی کرد. هنگام استفاده از مانیتور فرمالدئید بلادرنگ، در صورت تشخیص سطوح خطرناک فرمالدئید، می توان کارمندان را تا زمانی که خطر فروکش کرد، تخلیه کرد.

"فرمالدئید یک انتخاب عالی برای استفاده در فرآیند ضد عفونی در مرغداری است. از آنجایی که فرمالدئید یک ماده شیمیایی صنعتی خطرناک است، کارگران باید با تجهیزات ایمنی محافظ شخصی از خود محافظت کنند تا در هنگام کار در این مناطق، تماس با آنها محدود شود. مهمتر از همه، تأسیساتی که از فرمالدئید استفاده می کنند باید دارای مانیتوری باشند که برای تشخیص فرمالدئید طراحی شده باشد و به مانیتورهای همه منظوره متکی نباشد. داشتن مانیتوری که مخصوص فرمالدئید است، اطمینان حاصل می کند که سطوح ناایمن پاک می شوند و نوردهی در سطوح ایمن باقی می مانند.

یکی از عناصر کلیدی در محافظت از کارگران در برابر سطوح خطرناک فرمالدئید در هر صنعتی، داشتن سیستم نظارت و تشخیص مناسب است. بهترین نوع ابزاری است که قادر به تشخیص و پایش دقیق فرمالدئید، دما و رطوبت در زمان واقعی باشد.

با برجسته شدن و شناخته شدن موضوع کیفیت هوای داخلی در بسیاری از صنایع مختلف، داشتن تجهیزات نظارتی مناسب برای سلامت و ایمنی کارگران ضروری شده است. بسیار مهم است که یک سیستم تشخیص بلادرنگ داشته باشید که نوع خاصی از مواد شیمیایی خطرناک مورد استفاده در یک تاسیسات را نظارت و تشخیص دهد و در صورت وجود خطر به سرعت به کارگران هشدار دهد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رهام رفیع زاده

مواد موثر در رنگ

 

خرید بوتیل گلیکول بیشتر به عنوان یک حلال و عامل ادغام کننده در رنگ ها، پوشش ها و جوهرهای مبتنی بر آب می باشد که جریان محصولات را بهبود می بخشد و همچنین زمان خشک شدن آنها را افزایش می دهد. همچنین یک بهبود دهنده جریان کارآمد برای اجاق گازهای اوره، ملامین و فنولیک است.

بوتیل گلیکول نیز به دلیل بوی ملایم در بسیاری از محصولات مورد علاقه است. این ماده به عنوان یک حلال و عامل جفت کننده در بسیاری از موم ها، رزین ها، روغن ها و رنگ های نساجی عمل می کند و به طور منظم در بسیاری از محصولات تمیز کننده صنعتی، تجاری و خانگی استفاده می شود، جایی که قدرت تمیز کنندگی خوبی و همچنین بویی که معمولاً با چنین محصولاتی همراه است را ارائه می دهد.

این ماده اولیه مهمی برای انواع سنتزها است و یکی از مواد خام برای تولید بوتیل گلیکول استات و برای تولید نرم کننده ها از طریق واکنش با انیدرید فتالیک است. همچنین به حشره کش ها، علف کش ها، آفت کش های کشاورزی و محصولات آرایشی و بهداشتی فرموله می شود و جزء سیالات هیدرولیک و روغن های برش و حفاری است.

ذخیره سازی و جابجایی

بوتیل گلیکول یک ماده قابل احتراق است. محصول و هر ظرف خالی را دور از حرارت، جرقه و شعله نگهداری کنید. مطابق با شیوه های خوب صنعت برای ایمنی و بهداشت رفتار کنید. برای اطلاعات بیشتر به SDS محصول مراجعه کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد محصولات و خدمات ما، لطفا با ما تماس بگیرید .

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رهام رفیع زاده

موارد استفاده از متانول

 

خرید متانول به طور گسترده برای تولید اسید استیک و فرمالدئید می باشد..

به منظور جلوگیری از مصرف تفریحی اتانول، متانول اغلب به عنوان دناتوره کننده به آن اضافه می شود.

این ترکیب همچنین به عنوان ضد یخ (افزودنی که برای کاهش نقطه انجماد مایع استفاده می شود) در بسیاری از خطوط لوله استفاده می شود.

همچنین در تصفیه خانه های فاضلاب استفاده می شود زیرا به عنوان منبع غذایی مبتنی بر کربن برای نیترات زدایی باکتری ها عمل می کند.

تکنیک الکتروفورز ژل پلی آکریل آمید (PAGE) شامل استفاده از متانول به عنوان یک عامل رنگ‌زدایی است.

از مخلوط آب و متانول در موتورهای با کارایی بالا به منظور افزایش قدرت استفاده می شود.

متانول در تولید هیدروکربن ها، الفین ها و برخی ترکیبات معطر استفاده می شود .

همچنین در تولید متیل استرها و متیل آمین ها استفاده می شود.

موارد استفاده از متانول.

کاربرد متانول در سوخت

متانول می تواند به عنوان سوخت در چندین موتور احتراق داخلی استفاده شود. معادله شیمیایی برای سوزاندن متانول به شرح زیر است:

 

2CH 3 OH + 3O 2 → 4H 2 O + 2CO 2

 

با این حال، عیب اولیه متانول به عنوان سوخت این است که تمایل به خوردگی آلومینیوم و برخی فلزات دیگر دارد. یکی دیگر از کاستی های متانول به عنوان سوخت این است که چگالی انرژی آن تقریباً نصف چگالی انرژی ارائه شده توسط بنزین است.

 

مزیت متانول به عنوان سوخت این است که ذخیره سازی نسبتا آسانی دارد. ذخیره سازی متانول مایع بسیار ساده تر از ذخیره سازی گاز هیدروژن یا گاز طبیعی است. از دیگر مزایای این ترکیب می توان به تجزیه زیستی و نیمه عمر کوتاه آن در آب های زیرزمینی اشاره کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رهام رفیع زاده

کاربردهایی از کلر که نمیدانستید

اب

شیمی کلر به ایمن نگه داشتن آب آشامیدنی و استخرها کمک می کند. قبل از اینکه شهرها به طور معمول آب آشامیدنی را با ضدعفونی‌کننده‌های مبتنی بر کلر تصفیه کنند، سالانه هزاران نفر بر اثر بیماری‌های منتقله از طریق آب مانند وبا، تب حصبه، اسهال خونی و هپاتیت A جان خود را از دست می‌دادند. ضدعفونی‌کننده‌های کلر استخر و آبگرم با از بین بردن پاتوژن‌های موجود در آب به ایمن نگه داشتن آب‌های تفریحی کمک می‌کنند. منجر به بیماری هایی مانند اسهال، گوش شناگر یا بثورات پوستی از جمله پای ورزشکار می شود.

ضد عفونی کننده خانگی

شیمی کلر برای تولید سفید کننده کلر خانگی استفاده می شود که لباس ها را سفید و ضد عفونی می کند و سطوح آشپزخانه و حمام را ضد عفونی می کند. محلول های سفید کننده و آب رقیق شده به ویژه در کشتن میکروب هایی که ممکن است در سطوح خانگی که افراد را بیمار می کنند، از جمله نوروویروس (همچنین به عنوان "حشره معده" شناخته می شود) و آنفولانزای فصلی یافت شوند، موثر هستند.

غذا

شیمی کلر با محافظت از محصولات در برابر آفات و ضد عفونی نگه داشتن پیشخوان آشپزخانه و سایر سطوح در تماس با غذا، به تهیه غذای ایمن و فراوان کمک می کند و E. coli، سالمونلا و تعدادی دیگر از میکروب های موجود در غذا را از بین می برد.

مراقبت های بهداشتی

خرید کلر برای تولید داروهایی که ما به آنها وابسته هستیم حیاتی است، از جمله داروهایی که به کاهش کلسترول، کنترل درد آرتریت و تسکین علائم آلرژی کمک می کنند. محصولات شیمی کلر را می توان در کیسه های خون، وسایل پزشکی و بخیه های جراحی نیز یافت. شیمی کلر همچنین برای تولید لنزهای تماسی، عینک ایمنی و دستگاه تنفسی استفاده می شود.

 

انرژی و محیط زیست

شیمی کلر نقش مهمی در مهار انرژی خورشیدی، تصفیه سیلیکون موجود در دانه های شن و کمک به تبدیل آنها به تراشه های پنل خورشیدی ایفا می کند. پره های توربین بادی ساخته شده از رزین های اپوکسی مبتنی بر کلر به تبدیل نیروی باد به برق کمک می کنند.

فن آوری پیشرفته

شیمی کلر برای تولید پردازنده‌های سریعی که تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و رایانه‌ها را تامین می‌کنند، استفاده می‌شود. شیمی کلر همچنین برای تولید مبردهای تهویه مطبوع مسکونی و تجاری، باتری های خودروهای هیبریدی و آهنرباهای با کارایی بالا استفاده می شود.

ساختمان و ساخت و ساز

عایق فوم پلاستیکی که با استفاده از شیمی کلر تولید می شود، بازده انرژی سیستم های گرمایش و تهویه مطبوع خانه را افزایش می دهد، قبض انرژی را کاهش می دهد و منابع طبیعی را حفظ می کند. پنجره های وینیل کم مصرف هزینه های گرمایش و سرمایش و انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که تولید پنجره های وینیل به یک سوم انرژی مورد نیاز برای تولید پنجره های آلومینیومی نیاز دارد. و شیمی کلر حتی با کمک به تولید رنگ های بادوام به زیبایی هر اتاق در خانه شما کمک می کند.

دفاع و اجرای قانون

شیمی کلر برای تولید جلیقه های ضد گلوله که توسط سربازان و افسران پلیس می پوشند استفاده می شود. شیمی کلر همچنین برای تولید چتر نجات و عینک دید در شب و همچنین سایبان کابین خلبان و فناوری های هدایت موشک استفاده می شود.

حمل و نقل

شیمی کلر در هواپیماها، قطارها، خودروها و قایق‌ها، در ساخت بالشتک‌های صندلی، سپرها، روغن ترمز و کیسه‌های هوا استفاده می‌شود که به ایمنی و راحتی مسافران کمک می‌کند. شیمی کلر همچنین برای تولید پنجره های مقاوم در برابر شکستن، سیم و کابل، بدنه فولادی و سیستم های ناوبری استفاده می شود.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رهام رفیع زاده