در اینجا با مهمترین کاربردهای اسید سولفونیک آشنا می شویم، اسید سولفونیک عامل چربی ‌زدایی در صنعت الکتروپلیت و چرم، عامل جوهرزدایی در صنعت کاغذ است. همچنین عامل شوینده لباسشویی، پودر لباسشویی، مایع لباسشویی، مایع ظرفشویی در صنعت شوینده است.

اسید سولفونیک در صنعت آرایشی و بهداشتی استفاده می شود زیرا می تواند پوست شما را شفاف و صاف نگه دارد و از بیماری های پوستی رایج مانند آکنه، خشکی و خارش جلوگیری می کند.

 

صنعت داروسازی

صنعت تولید انواع باطری

صنعت تولید مواد شوینده

شست و شوی انواع خودرو

محصولات لاتکس

صنعت نساجی

کاربرد اسید سولفونیک در صنایع دارویی

سولفونیک اسید یکی از اجزای اصلی داروهای آنتی باکتریال مانند داروهای سولفا (Sulfa drugs) است. سولفونامیدهای آنتی باکتریال به عنوان مهار کننده عمل می کنند، و از رشد باکتری ها جلوگیری می کند.

 

کاربرد اسید سولفونیک در محصولات پوستی

قابلیت جذب اشعه : اشعه‌ی ماورا بنفش موجب پیری پوست، سرطان پوست، آفتاب سوختگی و… می شود. اسید سولفونیک قابلیت جذب این اشعه را دارد. در فرمولاسیون برخی از محصولات مراقبت پوست استفاده می شود.

قابلیت فعال کردن آنزیم های پوستی را دارد.

سلول های مرده پوست را جذب می کند.

تمامی موارد ذکر شده ، سبب روشن کردن و جوانسازی پوست می شوند.

چه نکات ایمنی هنگام استفاده از این اسید باید رعایت گردد؟

هنگامی که لوله ها و لوله ها در معرض قرار می گیرند، مواد مورد استفاده باید به اندازه کافی در برابر اثرات خورنده اسیدهای سولفونیک مقاوم باشند. علاوه بر این، می تواند باعث تحریک چشم، پوست و ریه و همچنین سوختگی در موارد شدید شود.

بنابراین، محدودیت های مواجهه شغلی باید برای شیوه های صنعتی ایمن اجرا شود. صنایعی که از اسید سولفونیک استفاده می کنند باید عملیات محصور شده با استفاده از تهویه موضعی یا اگزوز برای انتشار مواد شیمیایی داشته باشند.

اگر این امکان وجود ندارد، ماسک‌های تنفسی باید پوشیده شوند و اطلاعات هشدار دهنده باید در محل کار نصب شود تا تمام خطرات ایمنی و بهداشتی در مورد این عنصر خورنده اعلام شود.