کاربرهای خانگی ایزوپروپیل الکل

در اینجا با مشخصات و کاربردهای ایزوپروپیل الکل آشنا می شویم.

IPA یک ماده شیمیایی رایج خانگی است و کاربرد بالقوه ای در مراقبت های شخصی و همچنین در نظافت عمومی منزل دارد. با این حال ، استفاده نادرست از این الکل می تواند عوارض جانبی جدی از جمله سوزش پوست و مسمومیت ایجاد کند. موارد معمول کابردهای خانگی این الکل عبارتند از:

 

ضدعفونی کردن نیش کنه

شما می توانید با استفاده از موچین کنه را با دقت از روی پوست بردارند. پس از برداشتن کنه می توانید از IPA برای ضدعفونی کردن نیش استفاده کنید.

 

مراقبت از گوش های سوراخ شده

طبق گفته آکادمی پوست آمریکا (AAD) شما می توانید از الکل ایزوپروپیل برای تمیز کردن پوست اطراف سوراخ های جدید گوش استفاده کنید. برای انجام این کار پنبه یا پد را در الکل فرو کرده و سپس آن را به آرامی در اطراف سوراخ در جلو و پشت گوش استفاده کنید تا از عفونت های باکتریایی و زخم جلوگیری شود.

 

ذکر این نکته ضروری است که برخی از متخصصان با این توصیه موافق نیستند و توصیه می کنند افراد از الکل زدن به زخم ها خودداری کنند زیرا ممکن است روند بهبود را کندتر کند.

 

کاهش بوی بدن

مالیدن الکل می تواند به از بین بردن باکتری های ایجاد کننده بو کمک کند. به عنوان مثال فرد می تواند الکل را زیر بغل بمالد تا بوی بدن را از بین ببرد. با این حال شما نباید بلافاصله پس از اصلاح از الکل استفاده کنید زیرا این باعث سوزش می شود.

 

خوشبو کننده کفش

کفش ها خصوصا در تابستان می تواند بوی شدیدی ایجاد کنند به خصوص اگر فردی هنگام ورزش یا انجام سایر فعالیت های بدنی آنها را بپوشد. اسپری کردن کفی کفش با الکل ایزوپروپیل می تواند به از بین بردن باکتری های ایجاد کننده بو کمک کند. گذاشتن کفش در زیر نور آفتاب به خشک شدن سریع الکل کمک می کند.

 

تهیه خوشبو کننده خانگی

با ریختن الکل IPA در بطری اسپری و افزودن چند قطره روغن ضروری دلخواه می توان خوشبو کننده خانگی را تهیه کرد. سپس می توانید مخلوط را در اطراف اتاق اسپری کنید تا بوهای نامطبوع را از بین ببرد.

 

ایجاد بسته های یخ خانگی

با مخلوط کردن آب و IPA شما می توانید یک بسته یخ خانگی قابل استفاده مجدد ایجاد کنید. به این منظور شما می توانید  یک کیسه فریزر آب بندی را با ۲ فنجان آب و ۱ فنجان الکل ۷۰ درصد پر کنید. تا آنجا که ممکن است هوا را به بیرون فشار دهید و کیسه را ببندید. کیسه پر شده را داخل کیسه فریزر دیگری قرار دهید و قبل از آب بندی تا آنجا که ممکن است هوا را بیرون دهید. پس از چند ساعت هنگامی که کیسه یخ آماده شد ، می توانید آن را روی عضلات یا مفاصل دردناک بمالید تا درد و التهاب را تسکین دهد.

 

تمیز و ضد عفونی سطوح سخت

الکل ایزوپروپیل می تواند به تمیز کردن و ضد عفونی سطوح سخت کمک کند. این الکل در برابر اکثر ، اما نه همه عوامل بیماری زا موثر است. اکثر الکل های ایزوپروپیل حدود ۷۰ درصد هستند ، اما بسته به نوع محصول ، میزان آن می تواند از ۶۰ تا ۹۹ درصد متغیر باشد.

 

طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، محلول های الکلی در غلظت ۶۰-۹۰ بیشترین تأثیر را دارند. افراد باید از استفاده از محلوله ای رقیق شده که غلظت آن ۵۰٪ یا کمتر است خودداری کنند ، زیرا اینها در از بین بردن عوامل بیماری زا کمتر موثر خواهند بود.

 

ضدعفونی کردن اسفنج ها و دستمال

IPA همچنین می تواند به ضدعفونی وسایل خانه مانند اسفنج حمام یا آشپزخانه یا دستمال ها کمک کند. برای این منظور باید مقداری الکل را روی اسفنج یا پارچه ریخته و اجازه دهید چند دقیقه یا چند ساعت داخل ظرف خیس بخورد.

 

نظافت و ضدعفونی کردن وسایل الکترونیکی

الکل ایزوپروپیل به سرعت تبخیر می شود و می تواند عوامل بیماری زا را در تلفن ها ، لپ تاپ ها ، تبلت ها و سایر دستگاه ها از بین ببرد. بهتر است از الکل ایزوپروپیل ۹۹٪ برای وسایل الکترونیکی استفاده کنید. به این منظور باید مقدار کمی الکل را روی یک حوله یا دستمال کاغذی اسپری کرده و آن را به آرامی روی دستگاه الکترونیکی پاک کند.

 

تمیز کردن جواهرات

جواهرات می توانند با پوشیدن مکرر آلودگی و باکتری های زیادی را جمع آوری کنند. تمیز کردن جواهرات با الکل ایزوپروپیل هیچ آسیبی به آنها نمی رساند.